Søkemotoroptimalisering – SEO


SEO 

Når man gjør gjør et søk i google så er det en intensjon bak, og i mange tilfeller kjøpsintentsjon. Det betyr at dersom du rangerer høyt i Google sine søk, er det stor sjanse for at kundene og brukerne klikker seg inn til nettopp deg.

I Google finner man annonsene først, altså Google ADS. Det må ikke forveksles med de organiske treffene Google løfter frem som mest relevant, under annonsene.
Undersøkelser viser at vi ofte scroller oss forbi annonsene – opp til 70% av klikkene generert kommer fra de organiske treffene. Dette er fordi man som oftest finner det som er mest relevant der.

På Google ADS kan du kjøpe deg plass og da koster det penger hver gang en bruker klikker på annonsen.

For å hente informasjon fra nettsiden din bruker Google såkalte crawlers (eller spiders). Dvs nettsiden blir scannet for innhold. Dersom ikke nettsiden er satt opp teknisk riktig, har metabeskrivelser og innhold som stemmer overens med søkene der man ønsker trafikk, vil man ikke oppnå ønsket resultat.

Søkemotoroptimalisering Oslo

Dersom du gjør et søk, f.eks «sommerfest i Oslo», betyr det at du gjør et lokalt søk, nettopp for å finne aktører som kan tilby noe som er relevant til dette i Oslo, og derfor vil treffene handle om dette.

Hva koster søkemotoroptimalisering?

Det er mange parametere som til slutt avgjør hvordan man rangerer. Faktisk opp til 200! Det er veldig vanskelig å treffe på alt. Derfor er det viktig å se på alt fra dagens løsning til hvordan konkurransen er i det markedet du befinner deg i.

I mange tilfeller anbefaler vi å bytte løsning fordi den tekniske delen av nettsiden ofte ikke er god nok. Dette kan være alt fra brukervennlighet, nedlastingshastighet, design og mer.

SEO og søkemotoroptimalisering er en langsiktig strategi. Det som funket forrige uke, fungerer kanskje ikke like bra på nåværende tidspunkt. Google endrer stadig algoritmene sine. Derfor er det viktig å tenke utenfor boksen, prøve nye ting og hele tiden være fremoverlent.
I nye caser og prosjekter dykker vi alltid ned, langt ned, for å finne ut av hva som skal til for å gjøre nettsiden konkurransedyktig på Google. I noen tilfeller må vi være såpass ærlige å si at det er for stor og vanskelig å oppnå resultater. Men det finnes alltid muligheter fordi det søkes så bredt og forskjellig. Og da må det tenkes og planlegges. 

Google – verdens beste leadsgenerator

Se for deg at du skal ha ny elbil. Privatleasing er et alternativ. Du søker da ”privatleasing elbil”. Meta tittel og beskrivelse kan være det som gjør at andre og tredje plassen i får mer trafikk en første fordi det treffer brukerne bedre etter hva de søker.

Det er som nevnt tidligere flere grunner og parametere som avgjør om nettsiden din kommer på førstesiden eller høyere i søk. Det er viktig å tenke på hva brukerne gjør for å finne dine tjenester og produkter, først gjennom søk, men også gjennom relevant og godt innhold når de kommer til nettsiden. Husk alltid en rød tråd gjennom søkemotoroptimaliseringen

Et godt tips er at det alltid skal være enkelt å komme i kontakt enten via telefon, henvendelsesskjema eller chat. Når man har gjort et søk og funnet din nettside mest relevant for nettopp det søket har man en veldig god mulighet til å skape feks et kundeforhold. Da må det være lett for de å komme i kontakt. Mao relevante treff i Google kan være nøkkelen for å skape enten en bedre butikk eller eksepsjonelt bra butikk!

 

– Vi har mange gode referanser på organiske søk og SEO. Ta kontakt med oss for en gjennomgang av din situasjon. Dersom konkurransen er ekstremt stor på søkeord det ønskes å rangere på må man ha tålmodighet og tenke på at det vil ta tid.